3 mini guides: Gør din cykel vinterklar, god stil i trafikken og sådan bliver du klar til MTB

MTB

Forskellige årstider kræver forskellige grader af vedligeholdelse, når det kommer til cykler. Vinterens våde vejr, der både byder på kulde, frost og salt, er ikke kun hård kost for cykelrytteren (og for hvem der ellers begiver sig ud i vinterens barske vejr!), men vintervejret er også hård kost for din cykel. Du kan dog med denne guide få hjælp til, hvordan du undgår at finde en fastfrosset cykellås, frosne kabler og slemme rustskader på cykel, når det bliver vinter.

Når det bliver vådt…

Når det bliver vådt og koldt befinder din cykel sig i risikozonen for frostskader. Dette kan bl.a. føre til en fastfrosset cykellås eller frosne kabler, der, kort sagt, kan gøre din cykel ubrugelig, hvis frosten først for taget sit greb om din cykel. En fed olie eller fedt er grundmidlet, der kan sikre din cykel mod vinterens våde vejr og forfrysninger.

Cykellåsen, der i løbet af vinteren kan samle meget kondensvand, fryser som regel, når det bliver rigtig koldt. Men ved at dryppe olie omkring låsens åbninger kan du forhindre, at låsen fyldes med vand, der kan fryse, når graderne falder på termometeret. Endeligt bør du give nøglehullet et sprøjt låseolie, og dermed kan du roligt forvisse dig om, at du også kan låse din cykel til vinter.

Det er dog ikke kun cykellåsen, der kan fryse ved vinterens lave temperaturer. Også cyklens gear- og bremsekabler kan gå i stå, når vinterens frost sætter ind. Men ligesom låses kan reddes med en god, fed cykelolie, ligeledes kan cyklens kabler forhindres i at fastfryse med et par dråber olie. Det eneste du skal gøre, er at dryppe olie ved kablets slidser og ender, og derefter arbejde med kablerne ved enten at skifte gear eller trykke på bremserne.

… Og når det bliver glat

For alle trafikanter kræver glatte veje stærke balanceevner. Men hvordan kan du forebygge at ligne Bambi på glat is, når frostgraderne forvandler vejene til spejlblanke overflader af is?

Når det bliver glat, er veloppustede dæk ikke nødvendigvis en fordel for dig, der skal bevæge dig ud på vinterens glatte veje. Du kan derfor med fordel tage lidt af dækkene luft (dog ikke for meget, da for lidt luft i dækkene kan ødelægge hjulene), da de mere bløde dæk har en større friktion og dermed et bedre vejgreb.

Endeligt et det vigtigt at huske, at glatte veje også er ensbetydende med saltede veje. Har du været ude og køre på saltede veje, kan du risikere, at din cykel ved rutens ende er smurt ind i salt. For meget salt på cyklen fastholder vandet, som cyklen har samlet under cykelturen, og får cyklen lov til at stå for længe med for meget vand, øges risikoen for rustskader markant. Men denne risiko kan du heldigvis komme udenom – det eneste du skal gøre, et blot at skylle din cykel med koldt vand, så salten, der holder på vandet, ikke får lov til at tære på cyklens lakerede overflade.

Den gode stil i trafikken

Den gode stil i trafikken kommer ikke kun til sin ret ved valget af cykel, hjelm og vedligeholdelse, men er også et spørgsmål om cykelrytterens kørestil. Har du styr på cyklisternes regler i trafikken? Her kan du kort læse om de mest basale regler, som du bør kende, inden du sætter dig i sadlen.

Cyklister side om side

Som hovedregel skal der være plads til alle trafikanter, hvad enten de vil køre på landevejene eller i byen. Derfor skal der både være plads til forskellige køretøjer og forskellige typer af trafikanter – så længe det ikke er til unødig ulempe eller fare for andre. Findes der noget hyggeligere end at køre side om side med en god ven på cykelstien? Det er selvfølgelig en smagssag, men for andre cyklister eller køretøjer, der må færdes på cykelstien, kan det være til gene. Det er derfor god stil at holde øje med, om man placerer sig uheldigt i forhold til andre trafikanter, hvad enten man kører alene eller side om side med andre cyklister.

Send et signal og vær’ godt orienteret

Alle trafikanter har et ansvar for at trafikken bliver et sikkert sted at færdes – også cyklisterne der kører på cykelstierne. Er du til fart og skal overhale mindre hurtige cyklister, er ringeklokken din bedste ven, der hjælper dig med at give andre cyklister et klart signal om, at du kommer forbi med højere fart end dem. Cyklister skal helst holde sig til højre side af cykelstien eller vognbanen, der eventuelt også deles med biler – men skal du overhale, kan du være med til at skabe en god cykelstil ved at være orienteret omkring trafikanter og ved at give et klart signal med ringeklokken, når du vil overhale.

Kom sikkert igennem højresvinget

Højresvinget kan få selv den mest erfarne cyklist til at svede. Nemlig her kommer flest cyklister ud for dødsens alvorlige ulykker, så hvordan sørger du for at komme sikkert igennem eller forbi et faretruende højresving?

Signalgivning og orientering er, igen, alfa og omega, når det kommer til det omdiskuterede højresving. Skal du lige ud, men holder der en lastbil foran dig, der blinker til højre? Vent hellere med at køre, selv om vigepligten ikke er på din side – på den måde kan du undgå at blive overset i chaufførens blinde vinkel, og dermed undgå at blive genstand for en alvorlig trafikulykke. Er der sågar en højresvingsbane til bilisterne, er det god stil at placere sig mellem højresvingsbanen og vognbanen for bilister, der skal lige ud. Således undgår sender du et klart signal om, at du skal lige ud, og undgår samtidig at havne i højresvingende køretøjers blinde vinkler. Men den sikre stil i trafikken er dog altid at vælge cykelstien – såfremt der er en!

MTB

Sådan bliver du klar til MTB

Trænger du til at prøve en ny form for motion, der er udfordrer dig mere end de ugentlige løbeture eller ensformerede træningspas i det lokale fitnesscenter? Hvis du ikke er bange for at lægge lidt ekstra penge og energi i en ny sportsgren, der aldrig giver dig de samme træningsoplevelser, er mountainbike lige noget for dig! Vi giver dig her en hjælpende guide, til hvordan du bliver klar til MTB.

Find mountainbiken, der passer til dig

I det store og lange løb efter mountainbiken, der passer til dig, handler det om, at finde en cykel der opfylder dine ønsker og behov. Skal du ud og køre action-præget mountainbike eller bare have en mere rolig opdagelsestur i skoven? Er du til action vil valget af et lettere stel og lette hjul gøre det for dig. En mountainbike der har et lettere stålstel og lettere hjul er langt nemmere at manøvre igennem skovens ujævne terræn end mountainbikes, der er udstyret med et tungere stålstel og tungere hjul. Er formålet med at køre mountainbike en roligere tur i skoven, kan du uden problemer vælge en mountainbike, der har et lidt tungere stel og tungere hjul.

Kom godt fra start

Er du til kredsløbstræning, teknikøvelse eller orienteringsløb? Når du begynder at køre mountainbike, er det vigtigt at starte stille og roligt ud for at komme godt fra start. Start med tre korte, ugentlige ture frem for en én lang tur om ugen. På den måde får du langsomt vænnet dig til den nye og anderledes måde at køre cykel på – uden at overvældes af for mange udfordringer, der får dig til at miste modet.

Når du er kommet godt fra start og har vænnet dig til at køre på din mountainbike, kan du begynde at træne teknik, f.eks. ved at øve hårde opbremsninger og kørsel i skarpe sving. Når du har den basale teknik på plads, er det kun fantasien, der sætter grænser. Skal du køre skoven tynd alene eller med andre for kredsløbstræningens, teknikøvelsens eller konkurrencens skyld? Det er op til dig at bestemme!

Be the first to comment on "3 mini guides: Gør din cykel vinterklar, god stil i trafikken og sådan bliver du klar til MTB"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*